dissabte, 28 de maig del 2011

El toll Blau i el naixement del riu Cérvol. Morella.

Hi ha paratges a la comarca dels Ports, espectaculars i atractius per al caminant. Un d'ells és el toll Blau i el naixement del riu Cérvol, o riu de les Corses, com diem a Morella. Desde xicotet no hi havia tornat i anar-hi era per a mi tot un repte, un redescobriment. Dissabte passat, dia de reflexió de la jornada electoral, i aprofitant que feia un bon dia, vaig aprofitar per anar-hi.

Pista per entrar al Toll Blau,
la Carcellera al fons
Com s'hi va? Si eixim de Morella hem d'anar per la nacional 232 en direcció a Alcanyís, deixant a l'esquerra el mas de l'Aljub, i agafar l'entrador que porta a la font de Vinatxos-Mas del Prat. Una vegada allí prenem una pista asfaltada que ix a l'esquerra de la font de Vinatxos, i a uns cinc cents metres la pista es bifurca, agafem el ramal també asfaltat de l'esquerra en direcció al mas de la Carcellera. Seguim la pista avant, passem els dipòsits que emmagatzemen l'aigua per a Morella i quan la pista comença la baixada i tenim el mas de la Carcellera a la vista, hi ha una pista de terra a mà dreta, al costat d'un pi baixet, però gran, de diverses capolls, que té al costat una senyal de limitació a 30 kts/h, que és la que hem d'agafar. (Més avall hi ha una altra pista de terra que porta cap a Vallibona. Aquesta no porta al toll Blau).

El molí de la Font
Una vegada hem agafat la pista de la dreta anterior, que és de terra, deixem el cotxe en un replà on hi ha una cadena de ferro que impedeix el pas dels cotxes. A partir d'ací seguim a peu per la pista. Deixarem a la dreta l'edifici d'un vell corral i seguirem cap a l'esquerra la pista. Hem de seguir sempre a l'esquerra, ara per un camí de ferradura, que serà el que ens portarà cap al molí de la Font. Una vegada al molí, si agafem, de baixada, el camí cap a l'esquerra, ens portarà al naixement del riu i si agafem, també de baixada, el camí, recte avall, però cap a la dreta ens portarà (passada una portera de fusta) al toll Blau. No hem d'gafar el camí que envolta la muntanyeta a la dreta del molí de la Font, sinó recte avall enfront del molí.

Vista del toll Blau des del
camí de la dreta del molí
Trobarem un indret on el camí passa al costat d'una roca, amb unes escales fetes a la mateixa roca i que té un poc de perill, ja que no hi ha barana per guarir-se. I passat això, sempre en direcció al fons del barranc, estarem més a prop del final i de vore l'espectacle del toll Blau.

El toll Blau
Que el gaudiu com jo el vaig gaudir. Les fotos són dolentes perquè estan fetes en un telèfon mòbil d'1.3 megapíxels, ja que l'excursió va ser una mica "pensat i fet".

Una vegada hem arribat al lloc on es deixa el cotxe, l'excursió d'anada i tornada es pot fer en una hora o una hora i mitja. Ara he d'anar a vore la font Donzella i tornar a la font de l'Esperança.

orellut ha dit...

Una zona preciosa. Al toll Blau no he estat mai. Però fa uns anys vaig fer una excursioneta des de la font de Vinatxos a la font de l´Esperança, i em va agradar molt. Recorde que em va sorprendre prou trobar una figuera en la baixada a la font, ja que allò es troba a uns 1000 m. Tota la comarca dels Ports és una meravella.

Maties Segura Sabater ha dit...

Bon dia, Orellut,

Sí, això de caminar està molt bé, encara que jo no ho faig tant com voldria. La font de l'Esperança és un paratge molt bonic. Llàstima que, com es troba dins d'una zona particular, de vegades està tot ple de caguerades de les vaques que van a veure al bassi de la font. Allí està la cova dels Cagots on portaven als leprosos fins al segle XIII.